2.1 Belastingen
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Beheerste lastendruk
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We streven er naar om de lokale lastendruk minimaal € 22,50 onder het landelijk gemiddelde te houden. In 2023 is dit ook gerealiseerd. Op basis van de jaarlijkse cijfers vanuit het COELO onderzoeksinstituut bleven we in 2023 maar liefst € 111 onder het landelijke gemiddelde. Onze OZB lag in 2023 € 23, de afvalstoffenheffing € 53 en de rioolheffing € 35 onder het landelijke gemiddelde.
In de programmabegroting 2024 is besloten om de OZB te verhogen met ongeveer € 24 (6,2%) en de afvalstoffenheffing met € 35,85.
Afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen verwachten we dat de lokale lastendruk ruim onder het landelijke gemiddelde blijft.
Daarnaast willen we de gewenste opbrengst voor de gemeente tegen zo laag mogelijke uitvoeringskosten verkrijgen. De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) voert de belastingtaken voor ons uit. De portefeuillehouder financiën is lid van het dagelijks bestuur (vice-voorzitter).
De waarderingskamer heeft de BSOB de waardering "goed" gegeven met een extra ster.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- De totale lastendruk lag in 2023 ruim onder het landelijke gemiddelde (€ 111 onder het landelijke gemiddelde). Voor het jaar 2023 is besloten om de OZB te verhogen met 2,8%. Dit was een beperkte inflatiecorrectie. In 2023 stonden we op plek 59 (van de 374 (deel)gemeenten) met de laagste lastendruk. Het jaar er voor op plaats 50.
- We hanteren een kostendekkend tarief voor riolering. In 2023 is de rioolheffing verhoogd met 2,8%. Dit was nodig om (geleidelijk) weer te komen tot een kostendekkend tarief
- We hielden in 2023 de afvalstoffenheffing gelijk aan 2022. In de COELO vergelijkingscijfers wordt uitgegaan van het basisbedrag (kleine groene en een kleine grijze container) met een teruggave gebaseerd op 13-14 keer ledigen.
- Het oordeel van de waarderingskamer over de BSOB voor onze gemeente was "goed". Dit wordt aangeduid door de waarderingskamer met 4 sterren. Omdat de kwaliteit al meerdere jaren van dit goede niveau is, heeft de BSOB begin 2023 een extra ster ontvangen. "Goed" is van toepassing op een gemeente die WOZ-taxaties van goede kwaliteit levert en daarnaast op alle onderdelen van het WOZ-werkproces voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen.
- De BSOB heeft veel aandacht besteed aan communicatie rondom het maken van bezwaar op de WOZ waarde om zo de bezwaren via "no cure no pay" bureaus terug te dringen. Ze hebben ook stevig gelobbyed voor een landelijke wetswijziging die 1-1-2024 ingaat, waarbij het verdienmodel voor deze bureaus minder aantrekkelijk wordt.
- De BSOB heeft gesprekken gevoerd met potentiële nieuwe toetreders c.q. nieuwe "afnemers"(via dienstverleningsovereenkomsten) om te komen tot een verantwoorde uitbreiding van de belastingsamenwerking. In 2023 is de gemeenschappelijke regeling daarvoor aangepast, zodat de mogelijkheid tot het sluiten van een dienstverleningsovereenkomst hierin is opgenomen. Per 1 januari 2024 nemen Son en Breugel, Nuenen en Geldrop / Mierlo via een dienstverleningsovereenkomst deel aan de BSOB.
- De BSOB maakt als organisatie een transitie door naar maximaal gedigitaliseerde werkprocessen met als doel het verbeteren van interne en externe kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten. De uitvoerende en repeterende werkzaamheden worden geanalyseerd en daar waar het een significante tijdsbesteding betreft gerobotiseerd.
- We hebben in 2023 gewerkt aan het voorstel voor een eventuele subsidieregeling voor verenigingen en stichtingen om de OZB te compenseren. Op basis van het advies van het college is door de gemeenteraad besloten om geen nieuwe subsidieregeling hiervoor op te zetten.