Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Samenvatting
Samenvatting
Het weerstandsvermogen geeft de financiële gezondheid van de gemeente weer. We drukken deze uit in een ratio. De uitkomst van de ratio moet in beginsel minimaal 1 zijn.
Op hoofdlijnen is het beeld als volgt:
Omschrijving | Bedrag/ratio incidenteel | Bedrag/ratio structureel |
---|---|---|
Geïnventariseerde risico’s | € 4,9 miljoen | € 8 miljoen |
Weerstandscapaciteit | € 24,5 miljoen | € 5,1 miljoen |
Weerstandsratio | 4,94 | 0,63 |
De conclusie hieruit is dat de incidentele weerstandscapaciteit van voldoende omvang is om de gekwantificeerde risico’s te ondervangen. De structurele weerstandscapaciteit is van onvoldoende omvang.
We zien forse structurele risico's, met name het risico van de stijgende rente en jeugdhulp maken dat de begroting flink onder druk staat. Dit vormt een uitdaging voor komende begroting. We blijven inzetten op de lobby richting het Rijk voor voldoende financiering voor onze taken.
Ten opzichte van de programmabegroting 2024-2027 zijn er een aantal risico's vervallen. Deze zijn inmiddels concreet geworden en de effecten hiervan zijn verwerkt in deze jaarrekening.
1. Beleid
1. Beleid
Het beleid van de gemeente ten aanzien van risicomanagement is nader uitgewerkt in de notitie risicomanagementbeleid.
Risicomanagement is gedefinieerd als het op gestructureerde wijze identificeren, analyseren en beheersen van risico’s die van invloed zijn op de realisatie van gemeentelijke doelstellingen. De focus ligt op risico’s met een mogelijk substantiële invloed op de financiële positie van de gemeente. Aan ons risicomanagement liggen onder andere de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden ten grondslag:
- Risicomanagement is onderdeel van de reguliere verantwoordelijkheid van het (lijn)management en is een cyclisch proces.
- We maken zoveel mogelijk gebruik van bestaande instrumenten voor risico-identificatie en -beheersing.
- Risicobeheersing doen we zoveel mogelijk in de reguliere processen.
- Het toepassen van risicomanagement betekent niet dat we alle risico's kunnen voorkomen.
Risico’s hangen vaak samen met externe factoren. Daarop hebben we als gemeente niet altijd direct invloed. Daarom is het lastig deze risico’s in alle gevallen voldoende betrouwbaar te kwantificeren.
Risico’s ontwikkelen zich voortdurend. De laatste rapportage over de risico’s en de beheersing daarvan is in de programmabegroting 2024-2027 opgenomen. In deze jaarrekening 2023 hebben we deze risico-inschatting geactualiseerd.
Risicokaart
Omdat risico’s lastig te kwantificeren zijn maken we gebruik van de risicokaart. De risicokaart geeft inzicht in de categorisering van de risico’s naar kans en gevolg.
Een risico dat zich in het groene gebied bevindt heeft minimale financiële gevolgen. Een risico dat een score heeft in het oranje gebied, vraagt om extra aandacht. Het is hier van belang tijdig beheersmaatregelen te nemen. Een risico met een risicoscore in het rode gebied, vereist directe aandacht om een grote extra last te voorkomen. Preventieve en reducerende beheersmaatregelen kunnen de kans respectievelijk het gevolg terugbrengen naar een acceptabel niveau.
2. Risico's
2. Risico's
Risico's in de rode categorie
Risico's in de rode categorie
Stijgende rente gekoppeld aan grote investeringen
Stijgende rente gekoppeld aan grote investeringen
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Stijgende rente gekoppeld aan grote investeringen | S | € 3,4 miljoen | 80% | € 2,7 miljoen |
Risico Wanneer we uitgaan van een rente van 3,5% stijgen de kosten voor onze investeringen met afgerond € 3,4 miljoen. Bij een rente van 3,1% zal dit € 2 miljoen zijn. Dit betekent dat we voor enkele miljoenen aan hogere kosten op moeten vangen in de begroting. Dit zorgt voor extra druk op het meerjarenbeeld. Beheersmaatregel
|
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Jeugdhulp 2023 en verder
Jeugdhulp 2023 en verder
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Jeugdhulp 2023 en verder | S | € 4,5 miljoen | 25% | € 1.125.000 |
Risico In het landelijke coalitieakkoord is daarnaast een extra besparing in het jeugddomein opgenomen met een structurele omvang van (afgerond) € 500 miljoen vanaf 2025. Deze besparing is een Rijksverantwoordelijkheid. Het is dus aan het Rijk om deze besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen die aanvullend zijn op de Hervormingsagenda. Door de val van het kabinet is het onduidelijk wat er met dit onderdeel gaat gebeuren. Vooralsnog hebben wij deze extra besparing in onze begroting doorvertaald in lagere budgetten voor jeugdhulp. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Hogere inflatie
Hogere inflatie
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Hogere inflatie | S | € 1,8 miljoen | 25% | € 0,45 miljoen |
Risico De impact op een hogere inflatie is erg lastig in te plannen. In de begroting houden we zo goed mogelijk rekening met hogere kosten (inflatie tussen 3-4 %). Ook subsidies verhogen we met een inflatiecorrectie. In de begroting hebben we ongeveer € 7,7 miljoen geraamd voor prijsstijgingen (exclusief loonontwikkeling). Aangezien de prognose gebaseerd is op cijfers vanuit het Centraal planbureau schatten we het risico laag in. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Grondbedrijf
Grondbedrijf
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Grondbedrijf | I | € 4,4 miljoen | 100% | € 4,4 miljoen |
Risico We houden rekening met de volgende scenario's:
Voorgaande wordt voor 50% meegenomen in het Monte Carlomodel. Zeer slecht scenario: diepe recessie
Voorgaande wordt eveneens voor 50% meegenomen in het Monte Carlomodel. Sensitiviteiten
Projectspecifiek Monte Carlo-simulatie Beheersmaatregel |
Risico's in de oranje categorie
Risico's in de oranje categorie
Investeringskosten onderwijs
Investeringskosten onderwijs
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Investeringskosten onderwijs | S | € 1,2 miljoen | 80% | € 960.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Versnelling klimaat- en energiebeleid
Versnelling klimaat- en energiebeleid
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Versnelling klimaat- en energiebeleid | S | € 1,5 miljoen | 25% | € 375.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Groen- en onderhoudsbestekken
Groen- en onderhoudsbestekken
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Groen- en onderhoudsbestekken | S | € 625.000 | 80% | € 500.000 |
Risico De inschrijvingen laten een forse prijsstijging zien ten opzichte van de ramingen en prijzen van de vorige aanbestedingen. Beheersmaatregel |
Hogere subsidie culturele instellingen
Hogere subsidie culturele instellingen
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Hogere subsidie culturele instellingen | S | € 0,6 miljoen | 50% | € 300.000 |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Wachtgeld wethouders
Wachtgeld wethouders
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Wachtgeld wethouders | I | € 700.000 | 50% | € 350.000 |
Risico Beheersmaatregel |
Risico's in de groene categorie
Risico's in de groene categorie
Beheerplan haven
Beheerplan haven
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Beheerplan Haven | S | € 375.000 | 85% | € 320.000 |
Risico Beheersmaatregel |
Volumegroei Wmo
Volumegroei Wmo
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Volumegroei Wmo | S | € 250.000 | 50% | € 125.000 |
Risico We zien opnieuw meer aanvragen voor maatwerkvoorzieningen Begeleiding in vergelijking met vorig jaar. Meer inwoners maken gebruik van ondersteuning doordat mensen langer thuis blijven wonen. Daarnaast zien we steeds meer complexe aanvragen. De komende jaren bouwt de gemeente aan passende steunstructuren in de wijk en randvoorwaarden zodat inwoners met een psychische kwetsbaarheid zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen met ondersteuning dichtbij en gebruik van het specialistische vangnet in de regio voorkomen kan worden. We verwachten een verdere stijging in aanvragen voor begeleiding. Vanaf 2024 ontvangen we lokaal extra middelen voor de doordecentralisatie van beschermd wonen. We kunnen niet met zekerheid zeggen of deze middelen voldoende zijn om de kostenstijging op Begeleiding op te vangen omdat er nog nieuwe producten ontwikkeld moeten worden. Per 1 april ronden we een nieuwe aanbesteding hulpmiddelen af. Ook deze geeft onzekerheden over de kostenontwikkeling. Beheersmaatregelen |
Nieuwe taken a.g.v. gewijzigde wetgeving i.h.k.v. de Omgevingswet
Nieuwe taken a.g.v. gewijzigde wetgeving i.h.k.v. de Omgevingswet
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Nieuwe taken a.g.v. gewijzigde wetgeving in het kader van de omgevingswet | S | € 100.000 | 50% | € 50.000 |
Risico Beheersmaatregel |
Netwerkcongestie
Netwerkcongestie
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Netwerkcongestie | I | € PM | % | € PM |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Uitspraken Raad van State
Uitspraken Raad van State
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Uitspraken Raad van State | I | € PM | % | € PM |
Risico Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
Alternatieve bluswatervoorziening
Alternatieve bluswatervoorziening
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Alternatieve bluswatervoorziening (nieuw en beheer en onderhoud) | I | € 214.000 | 50% | € 107.000 |
Risico Samen met de regio, veiligheidsregio en Brabant Water werken we op dit moment aan modelovereenkomst “Modelonderhoud Brandkranen”. Beheersmaatregel |
BSOB deelnemersbijdrage
BSOB deelnemersbijdrage
Risico en beheersmaatregel | S/I [#1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Ontwikkelingen BSOB met invloed op hoogte deelnemers bijdrage | S | € 100.000 - | 50% | € 75.000 |
Risico Beheersmaatregel |
Heesch West
Heesch West
Risico en beheersmaatregel | S/I [1] | Impact | Kans | Risicobedrag |
---|---|---|---|---|
Heesch West | I | € 4,5 miljoen | 38% | € 1,7 miljoen (volledig afgedekt via risicoreserve) |
Risico In de eerste fase wordt 50 hectare ontwikkeld en in de tweede fase de overige 30 hectare. De resterende 30 hectare is bij de grondexploitatieberekening "afgewaardeerd" naar agrarische grondwaarde van € 6 per vierkante meter. Het verwachte verlies van Heesch West bedraagt eind 2031 in totaal € 43,5 miljoen (eindwaarde). In dit kader hebben de deelnemende gemeenten in 2022 hun verliesvoorziening overgedragen aan de GR. Beheersmaatregel |
[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.
3. Vervallen risico's
3. Vervallen risico's
De volgende risico's die in de programmabegroting 2024-2027 nog naar voren kwamen zijn nu vervallen.
Risico | Actie |
---|---|
CAO onderhandelingen loonontwikkeling | In de programmabegroting 2024-2027 hebben we rekening gehouden met een totale loonstijging over 2024 van 6,2%. Dit percentage is voldoende om structurele risico op te vangen. |
Minder parkeeropbrengsten | De scanauto heeft een positief effect op de opbrengsten van het parkeerbedrijf en het risico lijkt daarmee te zijn verdwenen. We actualiseren het beheerplan bij de programmabegroting 2025. |
Veiligheidsregio Brabant Noord | Het risico is beperkt. Het streven is om eventuele extra kosten op te vangen volgens het principe ‘nieuw voor oud’. |
BUIG budget | Het risico is verwerkt in de jaarrekening. |
4. Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
4. Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
Onder het begrip weerstandsvermogen verstaan we het vermogen van de gemeente om risico’s op te kunnen vangen, zodat het afgesproken gemeentelijke takenpakket toch onverkort uitgevoerd kan worden.
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt aangegeven dat het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen enerzijds:
- de weerstandscapaciteit: de middelen waarover we (kunnen) beschikken om niet begrote kosten te kunnen dekken, en anderzijds:
- alle risico’s waar nog geen voorzieningen voor gevormd zijn en die van materiële betekenis kunnen zijn.
Voor de gemeente is de weerstandscapaciteit van belang. Een sluitende begroting geeft weliswaar aan dat er evenwicht is tussen de uitgaven en inkomsten, maar ook dat er beperkte ruimte is voor het opvangen van tegenvallers. De weerstandscapaciteit bestaat uit twee onderdelen; de structurele en de incidentele weerstandscapaciteit.
Structurele weerstandscapaciteit
De structurele weerstandscapaciteit dient voor het opvangen van risico’s met een meerjarig effect. Deze middelen worden gevormd door de onbenutte belastingcapaciteit en de post onvoorzien.
De onbenutte belastingcapaciteit is de ruimte waarmee onze OZB opbrengsten moeten stijgen om op een zogenaamd "redelijk peil OZB "uit te komen. Dit "redelijk peil" is gebaseerd op het tarief wat een gemeente moet hebben voor de toelating tot artikel 12 (extra financiële steun vanuit het gemeentefonds).
De onbenutte belastingcapaciteit voor het jaar 2024 bedraagt € 4,8 miljoen (rekening houdend met extra tariefstijging in 2024).
De post onvoorzien (€ 300.000) is structureel in de begroting opgenomen en maakt ook onderdeel uit van de structurele weerstandscapaciteit.
Incidentele weerstandscapaciteit
De incidentele weerstandscapaciteit is als volgt opgebouwd:
- het vrij aanwendbare deel van de algemene vrije reserve (inclusief de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf)
- de niet beklemde bestemmingsreserves (overige bestemmingsreserves)
- de stille reserves
Algemene vrije reserve en de algemene bedrijfsreserve grondbedrijf
De noodzakelijke omvang van de algemene vrije reserve is vastgesteld op 10% van de algemene uitkering. Hierbij zijn de volgende aspecten van belang:
- zijn de belangrijkste risico’s in beeld?
- welke beheersmaatregelen zijn er al genomen om risico’s te beperken?
- welke risico’s zijn nog niet afgedekt?
Naar verwachting zijn de belangrijkste risico’s voldoende herkend. Het grootste deel van deze risico’s hebben we ook voorzien van beheersmaatregelen en waar nodig afgedekt door middel van een voorziening of reserve (bijvoorbeeld het grondbedrijf). Ook de risico’s die zich kunnen voordoen bij grote projecten, zoals Heesch-West, hebben we in beeld gebracht. Hiervoor hebben we bovendien beheersmaatregelen geformuleerd en deels dekkingsmiddelen gereserveerd. Daarnaast hebben we risico’s geïdentificeerd waarvan we het bedrag en de kans van optreden met onvoldoende zekerheid kunnen bepalen. Deze komen ten laste van de weerstandscapaciteit.
Uitgaande van de norm van 10% van de algemene uitkering, dient de algemene vrije reserve ongeveer € 22,6 miljoen te zijn (meicirculaire 2023).
De algemene reserve bedraagt per 31 december 2023 € 41 miljoen. Dit komt ook door uitgestelde uitgaven. We hebben hier voor komende periode nog onttrekkingen uit geraamd van afgerond € 17,7 miljoen. Een specificatie hiervan is opgenomen in het bijlagenboek. Vanuit de resultaatbestemming 2023 storten we € 1,2 miljoen in de algemene reserve.
De algemene bedrijfsreserve grondbedrijf (ABR) is het weerstandsvermogen voor de risico's die zich binnen het grondbedrijf kunnen voordoen. Dat kunnen project specifieke risico’s (b.v. een vervuiling in de grond) of conjuncturele risico’s (b.v. een hogere rente of een lagere grondprijs) zijn.
Bij de programmabegroting 2024-2027 is de minimum benodigde algemene reserve berekend o.b.v. risicoanalyse (Monte-Carlomethode). De geactualiseerde risicoanalyse bij deze jaarrekening geeft een risicobedrag van € 4,4 miljoen per 1-1-2024. Dit bedrag is dus feitelijk de minimale stand van de ABR.
De ABR heeft op 31-12-2022 een nihil verwacht saldo. Omdat we de € 4,4 miljoen van de minimale stand ook hebben opgenomen als risico nemen we de volledige ABR op als mogelijke afdekking van de risico's.
Niet beklemde bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves bevatten middelen die de gemeenteraad voor een bepaalde doelstelling geoormerkt heeft. De gemeenteraad is bevoegd om de bestemming van deze reserves te wijzigen of te besluiten tot extra mutaties ten laste of ten gunste van deze reserves. De bestemmingsreserves kunnen hiermee dus ingezet worden voor het opvangen van risico’s als die zich voordoen.
We kennen twee soorten bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves voor de afdekking van afschrijvingslasten e.d. en de overige bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves voor de afdekking van afschrijvingslasten e.d. zijn niet beschikbaar voor de incidentele weerstandscapaciteit, omdat deze structureel zijn ingezet voor de afdekking van (kapitaal)lasten in de begroting. De overige bestemmingsreserves kunnen wel ingezet worden voor het afdekken van risico’s als de raad hiertoe besluit. Dit betekent wel dat deze middelen in dat geval niet meer beschikbaar zijn voor het oorspronkelijke doel waarvoor de bestemmingsreserves gevormd zijn.
Stille reserves
Stille reserves zijn activa waarvan de boekwaarde lager is dan de werkelijke waarde en die direct verkoopbaar zijn. Een volledig beeld hiervan is niet voorhanden.
Totale weerstandscapaciteit
Samengevat is de huidige weerstandscapaciteit (per 31-12-2023) in afgeronde bedragen:
bedragen in euro’s | ||
Structurele weerstandscapaciteit | Bedrag | |
---|---|---|
Onbenutte belastingcapaciteit | 4.800.000 | |
Post onvoorzien | 300.000 | |
Totaal | 5.100.000 |
Incidentele weerstandscapaciteit (31-12-2023) | |
---|---|
Algemene reserve | 23.300.000 |
Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | 0 |
Rekeningresultaat (na bestemming) | 1.218.000 |
Stille reserves | PM |
Totaal | 24.518.000 |
5. Financiële kengetallen
5. Financiële kengetallen
Op basis van een wijziging van het BBV nemen we voortaan een aantal financiële kengetallen in deze paragraaf op, zowel in de begroting als in het jaarverslag. Eerst geven we een analyse van de financiële positie op basis van deze kengetallen. Daarna lichten we toe wat de kengetallen betekenen.
Omschrijving | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | 4,66% | 8,10% | 8,02.% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -1,81% | 0,94% | 0,82% |
Solvabiliteitsratio | 53,93% | 54,23% | 58,98% |
Structurele exploitatieruimte | 8,20% | 1,70% | 7,44% |
Grondexploitatie | 0% | 5,25% | 0% |
Belastingcapaciteit | 89,60% | 88,25% | 88,25% |
Analyse kengetallen en financiële positie
Op basis van deze kengetallen concluderen we dat onze financiële positie gezond is.
De netto schuldquotes en de solvabiliteitsratio geven aan dat we met voldoende eigen middelen (reserves) gefinancierd zijn. Onze afhankelijkheid van externe financiering is niet te groot. De netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen vallen binnen de norm. De omvang van de schulden ten opzichte van de baten neemt af. De solvabiliteitsratio ligt stabiel boven de norm. Onze bezittingen op de balans zijn in voldoende mate gefinancierd met eigen vermogen.
De structurele exploitatieruimte is positief. Dit sluit ook aan bij het positieve saldo van de jaarrekening 2023. Wel merken we op dat de begroting onder druk staat. In hoeverre dit feitelijk structureel doorwerkt naar de programmabegroting 2025 analyseren we in 2024 bij tussentijdse rapportages in 2024.
Het kengetal grondexploitatie is een voorgeschreven kengetal. Het kengetal op zich is niet bruikbaar om conclusies te trekken over de risico’s in de grondexploitatie. De paragraaf grondbeleid en het MPG zijn daarvoor betere instrumenten.
Met de belastingcapaciteit zitten we onder het landelijk gemiddelde. We hebben nog ruimte om de belastingen te kunnen verhogen om financiële risico’s af te dekken als dit nodig is.
Nadere toelichting indicatoren
Netto schuldquote
De netto schuld geeft informatie over de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de baten in de begroting. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en aflossingen op de exploitatie. Het is normaal als de netto schuldquote tussen de 20% en 70% ligt. Tussen de 70% en de 80% dreigt de schuldomvang te hoog te worden. Boven de 80% zijn alle bezittingen zwaar belast met schulden. Het percentage is iets gestegen, maar blijft laag.
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Via deze ratio wordt in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast. Voor deze ratio gelden dezelfde normen als bij de netto schuldquote. Het percentage blijft laag.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Bij deze ratio dreigt de schuld van de gemeente te hoog te worden als deze zich tussen de 20% en 30% bevindt. Onder de 20% zijn de bezittingen zwaar belast met schulden. Een ratio boven de 30% is aanvaardbaar. Het percentage blijft fors boven de 30%.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de structurele en incidentele lasten. Als dit kengetal positief is, is er ruimte om structurele tegenvallers op te vangen. Ten opzichte van vorig jaar is het percentage iets gedaald. Dit sluit aan met een begroting die onder druk staat.
Kengetal grondexploitatie
De grondexploitatie kan een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze bij verkoop terugverdiend moet worden. De boekwaarde is laag doordat veel grote projecten aan het eind van hun looptijd zitten. Daarnaast zijn de verwachten verliezen volledig voorzien. We lopen hier dus geen risico.
Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden
De ruimte die een gemeente heeft om de belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo publiceert deze lasten ieder jaar in de Atlas van de lokale lasten.