2.5 Integriteit en veiligheid
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Het zoveel mogelijk verstoren van ondermijnende criminaliteit
- Het vergroten van awareness en het op peil houden en vergroten van het kennisniveau van de professionals
- Het vergroten van het vertrouwen van inwoners in de overheid
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Het stoppen en voorkomen van ondermijnende criminaliteit is een doorlopende doelstelling. De gemeente Oss werkt samen met de gemeente Bernheze, de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst samen onder het RIEC convenant in de bestrijding van ondermijnende criminaliteit.
In 2022 is de Brabantse weerbaarheidsnorm gelanceerd door de provincie Noord-Brabant, de Brabantse gemeenten en Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. Het is de bedoeling dat alle gemeenten voldoen aan deze norm, zodat de dijken overal even hoog zijn en criminelen minder kans krijgen om faciliteiten van de gemeenten te gebruiken voor criminele doeleinden.
We hebben een nulmeting gedaan. Daaruit blijkt dat een aantal zaken al goed op orde zijn, maar dat andere zaken doorlopend aandacht vragen (bewustwording) en dat op sommige zaken nog flink moet worden geïnvesteerd (informatiepositie).
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We werken wekelijks en bijna dagelijks samen met onze integrale partners, onder het RIEC convenant. Samen pakken we casuïstiek en projecten op.
- We hebben (samen met gemeente Bernheze) een nieuw beleid vastgesteld voor de toepassing van artikel 13b Opiumwet (bestuurlijke maatregelen drugshandel).
- Locaties waarbij op basis van de Opiumwet art. 13b bestuurlijke maatregelen zijn ingezet, zullen we na het opheffen van de maatregelen bezoeken voor een hercontrole en daarbij zal voorlichting worden gegeven ter voorkoming van herhaling.
- We hebben 'uitvoeringsafspraken aanpak mensenhandel' vastgesteld, met een convenant voor samenwerking met partners. We hebben een aandachtsfunctionaris mensenhandel aangewezen binnen team Openbare Orde en Veiligheid. Deze vormt een spil in de samenwerking op dit thema met interne en externe betrokkenen.
- We werken samen met de projectleider buitengebied van Bernheze aan met de partners van het buitengebied, zoals de (preventief) toezichthouders van gemeenten Oss en Bernheze, politie, Omgevingsdienst, Samen sterk in het buitengebied (SSIB), Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), RIEC, Platform Veilig Ondernemen en de VNG. We gaan een aantal opties bespreken hoe we de samenwerking op het delen van signalen en het uitwisselen van informatie kunnen versterken.
- We werken aan het verhogen van onze informatiepositie. Daartoe zijn de mogelijkheden voor het realiseren van een Gemeentelijk informatieknooppunt verkend , wat uiteindelijk heeft geleid tot een projectopdracht waarvoor nu een projectleider is gestart. In 2024 wordt dit verder vorm gegeven.
- We werken samen met het Platform Veilig Ondernemen (PVO), dat in 2022 goed van start is gegaan in Brabant-Zeeland. Waar mogelijk maken we gebruik van hun aanbod en diensten op diverse thema’s. Tijdens de Week van de Veiligheid was het thema “Agressie en geweld tegen ondernemers” en is door het PVO een gratis symposium georganiseerd in (en met) de gemeente Tilburg waarvoor ook de Osse ondernemers zijn benaderd.
- We toetsen de inkomende vergunningaanvragen. Wanneer aanvragen onder het Bibobbeleid vallen wordt door het Cluster Bibob een onderzoek uitgevoerd. Afgelopen jaar zijn er 67 Bibobonderzoeken uitgevoerd. In twee gevallen is het Landelijk Bureau Bibob om advies gevraagd.
- We werken op het gebied van Bibob actief samen met de B7 gemeenten en de omliggende gemeenten.
- De Wet Bibob is in 2022 gewijzigd. Daarnaast is het lokale Bibobbeleid herzien en uitgebreid. De mogelijkheden om dit als instrument in de aanpak van ondermijning breder in de organisatie toe te passen zijn onderzocht en zijn geïmplementeerd in 2023. In 2023 is ook een nieuw beleid voorbereid, wat begin 2024 van kracht werd.
- Het prostitutiebeleid van de gemeente Oss is gedateerd. We hebben een notitie gemaakt waarin wordt onderbouwd waarom het van belang is dit te actualiseren.
- Het toezicht op vergunde seksinrichtingen is een taak van de gemeente. Het toezicht op onvergunde prostitutie is enige tijd geleden al van de politie naar de gemeente verschoven. We onderzoeken nog waar en op welke manier we deze taak bij de gemeente kunnen beleggen. Tot die tijd ontvangt de gemeente af en toe nog bestuurlijke rapportages van de politie. Controles op vergunde prostitutiebranche worden uitgevoerd door afdeling VTH. Er is in gemeente Oss één vergunde prostitutielocatie.
- We hebben in 2023 de uitvoering van de Brabantse weerbaarheidsnorm gemonitord. Samen met Bernheze hebben we een projectleider geworven die hiermee verder gaat in 2024.
- Integriteit: in de organisatie is veel aandacht voor integriteit. P&O vraagt hiervoor op diverse manieren aandacht. Ook is er een “Week van de integriteit” georganiseerd.
- Sinds 2023 is voor bepaalde functies een uitgebreidere Verklaring omtrent gedrag vereist, de VOG-P.
- Er zijn diverse trainingen gevolgd door medewerkers, bijvoorbeeld voor het projectleiderschap bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit (gericht op samenwerking met de partners waaronder OM, politie, Belastingdienst), voor intelligence gericht werken. Maar ook bijeenkomsten/webinars gericht op actualiteiten en vergroten van juridische kennis.