2.3 Recreatie en toerisme
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We streven naar versterking van de vrijetijdssector (werkgelegenheid)
- We zetten in op voldoende (vrij toegankelijke) mogelijkheden om dichtbij huis te kunnen ontspannen
- We streven naar meer kwaliteit van het aanbod passend bij de lokale behoeften (tevredenheid over recreatieve voorzieningen)
- We werken aan een goede balans tussen natuurwaarden en recreatieve waarden door spreiding van recreatie in het gehele gebied
- We informeren, inspireren en enthousiasmeren inwoners en bezoekers samen met onze stakeholders recreatie & toerisme in het Platform TrefhetinOss om erop uit te gaan in de regio
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
In sterke samenwerkingsverbanden en marketingcoalities werken we aan de versterking van de vrijetijdssector. Dit doen we met bekende partners buiten onze gemeentegrenzen zoals de Maassamenwerking. En we kijken actief naar nieuwe partners, bijvoorbeeld in Noordoost Brabant. Met de tien regiogemeenten in Noordoost Brabant startten we dit jaar een verkenning naar kansen voor samenwerking. Dit krijgt in 2024 een vervolg. We versterken onze vrije tijdsector ook met onze partners binnen de gemeentegrenzen. We werkten samen aan de marketingcommunicatie vanuit het Platform ‘Tref het in Oss’. We zetten routes en routestructuren in voor het spreiden van recreatie. En we faciliteren diverse (ondernemers)projecten ter versterking van recreatief-toeristische voorzieningen zoals de Lithse Ham, Jachthaven de Groot, Hoessenbosch en de Geffense Plas. De visie Verbinden & Vertellen is niet geëvalueerd maar bouwstenen voor evaluatie liggen er.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We brachten de pontjesdagen onder in de Maassamenwerking en werkten met Bureau Toerisme, de buurgemeenten en de netwerkorganisaties aan marketing en promotie van het Maasgebied.
- We formuleerden met de tien regiogemeenten in Noordoost Brabant een uitvraag tot een verkenning naar samenwerkingskansen en stelden een kwartiermaker aan om deze kansen in beeld te brengen.
- We ontwikkelden met het Platform Tref het in Oss nieuwe promotiemiddelen zoals banieren, tassen, routekaarten, we vulden de beeldenbank met professionele foto's en brachten het magazine Bij Ons Om de Hoek uit om inwoners en bezoekers te inspireren erop uit te gaan in onze regio.
- We zetten met Routebureau Brabant en Stichting Landschapsbeheer Oss in op een kwalitatief goed (onderhouden) routenetwerk in onze gemeente en startte vanuit lokaal initiatief naar een verkenning om het routenetwerk uit te breiden met een ruiterroutenetwerk.
- We droegen bij aan de zichtbaarheid van de Zuiderwaterlinie en ontvingen dit jaar de Expeditie Zuiderwaterlinie in Lith.
- We startten met onze lokale partners een evaluatie naar de manier waarop we samenwerken en maakten een start richting een streefbeeld voor de toekomst dat in 2024 verder vervolg krijgt.
- We vonden met de uitgezette prijsvraag een nieuwe exploitant voor de Geffense Plas.
- De gebiedsvisie Maashorst is vastgesteld waarin het uitgangspunt voor Herperduin vastgelegd is in het houden van balans tussen recreatie en natuur. Hierin is het versterken van de recreatieve entree Hoessenbosch als een kans opgenomen. In 2024 gaan we deze verder onderzoeken.
- Met de ontwikkelaar van de Lithse Ham zijn we in gesprek om voor de opwaardering van het vakantiepark, binnen onze randvoorwaarden, tot een (voorstel voor een) geactualiseerde visie en businessplan te komen. Wanneer de gemeente en ontwikkelaar daarover overeenstemming hebben bereikt, kunnen partijen een overeenkomst sluiten over onder meer de benodigde gronden, de uitwerking en uitvoering van het programma en het kostenverhaal.